27 de març 2008

Maoris i Nova Zelanda/ Maoris y Nueva Zelanda

Em dirigeixo ja cap a Auckland passant per Rotorua. Aquesta petita ciutat de la illa del nord es caracteritza per dues coses. Primer, esta situada dins d'una zona volcànica pel que no es raro veure fum sortint de sota terra i fins i tot d'algun jardí. També fa una mica de pudor degut a la emanació de Sulfur. A prop d'aqui es poden trobar 'geisers' i fang 'bombollejant'. Segon, la cultura maori esta molt present aquí, sobretot orientat als turistes. Així que es poden veure espectacles de danses, menjar i cultura maori.
Els maoris, a diferencia dels aborígens australians que sempre han estat a Austràlia, van arribar a Nova Zelanda (si no recordo malament) al 1200 AC amb les seves canoes provinent de Tahití. Ara formen el 15% de la població Nova Zelandesa i la majoria d'ells es troben a la illa del nord. Un altre diferencia amb els aborígens australians que he pogut observar es que estan mes integrats a la societat i no hi ha racisme contra ells. Com a exemple, a nova Zelanda tan angles i Maori son llengües oficials (tiu, a vegades em sorprenc a mi mateix del que se, jeje).
Bueno, desprès d'aquest parèntesi....passo Rotorua i arribo a Auckland que encara que no es la capital de Nova Zelanda si es la ciutat mes poblada del país (un de cada tres Nova Zelandesos viu aqui) i pel que diuen una de les mes extenses del mon, degut a les seves casetes de planta baixa. Es una ciutat supermulticultural, sobretot amb gent asiàtica. Molta gent, molta gent però res a fer...i a sobre mal temps.
.
Me dirijo ya hacia Auckland pasando por Rotorua. Esta pequeña ciudad de la isla del norte se caracteriza por dos cosas. Primero, esta situada dentro de una zona volcánica por lo que no es raro ver humo salir de bajo tierra e incluso de algún jardín. También hace algo de mal olor debido a la emanación de Sulfuro. Cerca de aqui se pueden encontrar 'geisers' y barro 'burbujeando'. Segundo, la cultura maori esta muy presente aquí, sobre todo orientado a los turistas. Asi que se pueden ver espectáculos de danzas, comida y cultura maori.
Los maoris, a diferencia de los aborígenes australianos que siempre han estado en Australia, llegaron en Nueva Zelanda (si no recuerdo mal) en el 1200 AC con sus canoas provenientes de Tahití. Ahora forman el 15% de la población Nueva Zelandesa y la mayoría de ellos se encuentran en la isla del norte. Otra diferencia con los aborígenes australianos que he podido observar es que están mes integrados a la sociedad y no hay racismo contra ellos. Como ejemplo, en Nueva Zelanda tanto ingles como Maori son lenguas oficiales (tio, a veces me sorprendo a mí mismo de lo que se, jeje).
Bueno, despues de este paréntesis....paso Rotorua y llego a Auckland que aunque no es la capital de Nueva Zelanda si es la ciudad mas poblada del país (uno de cada tres Nueva Zelandeses vive aqui) y por el que dicen una de las mes extensas del mundo, debido a sus casitas de planta baja. Es una ciudad supermulticultural, sobre todo con gente asiática. Mucha gente, mucha gente pero nada a hacer...y encima mal tiempo.
.
Miki Kiwi