29 d’octubre 2007

'Bonito, barato y....bueno??'

Comprar a Beijing pot arribar a ser molt estressant. A no ser que sigui un gran magatzem on els preus siguin fixes, a tots els llocs es pot 'regatejar'. Mes ben dit, s'ha de 'regatejar'. I mes, si ets 'guiri'. Hi ha tendes de menjar i roba per tot arreu. Com no en el país de les imitacions, hi ha 2 o tres edificis de varies plantes sol amb imitacions. I a cada planta moltes, moltes petites tendes. Podeu trobar Nike, Adidas, Rolex...el que volgueu. I tot tirat de preu. En aquest llocs sentiràs la pressió. Tothom cridan-te per que entris a la seva tenda i a vegades, t'agafen i et porten fins a ella. I en tots el idiomes. Nomes veure'ns al meu amic i a mi ja ens ban dir "barato, barato". Una mica d'estres, la veritat. Ni t'atreveixes a mirar el material.
Abans d'anar a comprar es molt important saber el preu que mes o menys pot valdre el que vols comprar i tenir clar el que et vols gastar. Ja que per molt barat que sembli, ho pots aconseguir molt mes barat. Jo vaig anar a comprar-me una jaqueta. Em va agradar una i vaig preguntar el preu. El primer preu que em van donar va ser de 1000 'yuans' (100 euros). Molt car, anava dient jo. Jo li vaig oferir màxim 250 'yuans' i la de la tenda em deia que perdia diners, je. Així que vaig marxar. 2 minuts i 30 metres mes lluny sento: ok, ok...era ella perseguint-me. Ho he aconseguit!! Quan pagues et preguntes, ho podia haver aconseguit mes barat?
Al nord hi ha també varis edificis de tendes d'electronica del mateix estil però tan imitacions comi originals. Em volia comprar una camara. Molta gent cridant-me pensant guiri=yuans. Vaig preguntar el preu de la camara que volia i em van dir 'molt barata, segueix-me'. Desprès de 20 minuts caminant per l'edifici, creuant passadissos i pujant varis pisos, jo ja estava una mica 'cagao' però finalment arribem a un quarto on hi havia tot tipus de camares exposades. 400 o 500 xinesos (bueno, potser eren menys però eren molts) em persegueixen oferint-me la camara que jo volia. Aquest cop, no ho vaig aconseguir. En material electronic, si es un producte importat, i per tant paga molts aranzels, no poden oferir preus tan bons. M'esperare a Hong Kong on no paguen aranzels.
Miki Chang