13 de juny 2008

Sempre hi ha una primera vegada: amb bus per Laos/ Siempre hay una primera vez: con bus por Laos

Ha costat, però finalment decidim deixar Luang Prabang. Un tuk-tuk ens porta a l'estacio d'autobusos i comprem un bitllet de bus public cap a Vang Vieng. Ens han dit que el bus surt a les 11h. Son les 9.30, bueno, sol una hora i mitja d'espera.
Arriba l'hora i ens dirigim al bus i sorpresa, el nostre bus ha estat cancel·lat. Motiu: no hi havia prou passatgers i ens hem d'esperar al següent a les 14h. Sort que vaig amb gent i el temps passa una mica mes ràpid. Mentres esperem veiem que el bus no sol transportara persones sinó que també 3 motos. I on poden posar les motos? Doncs molt fàcil, al sostre del bus, jeje.
A les dues anem cap al nostre bus altre vegada (amb les motos al sostre) i aquest cop si, sortim a l'hora indicada. Als busos públics normalment a part del conductor van una o dues persones mes que ajuden a carregar i descarregar equipatge i revisen els bitllets. A la mitja hora de sortir, una d'aquestes persones comença a repartir bosses de plàstic. Bueno, serà per utilitzar per les escombraries, penso jo. Res mes lluny de la realitat!!! En el camí cap a la nostra destinació, Vang Vieng, hem de creuar muntanyes i muntanyes. Això significa corbes. Si això li sumes que molta gent de Laos no esta acostumada a viatjar amb bus...us ho podeu imaginar...un vomitant per aquí...l'altre per allà...ara entenc per que serveixen les bosses, jeje. Fins a cinc persones!!
El nostre bus segueix el seu camí. Creuem petits poblats amb cases amb parets de fusta i sostre de palla, paisatges amb arbres tropicals, penyasegats...En un dels poblats, l'autobus es para i al menys 10 nens entren en estampida al bus venen begudes i menjar.
Plou i plou bastant, i alguns que han escollit finestra tenen mala sort per que l'autobus te algunes goteres que cauen sobre el seu cap. Per cert, ens havien dit que l'autobus tenia aire condicionat, però no funcionava, clar, jeje.
Per ultim, no hi ha cap parada oficial a la carretera sinó que pots pujar i baixar quan vulguis. Sol has d'indicar-li al conductor. Doncs be, el bus poc a poc es va omplint, s'omple encara mes, ja no hi ha seients, s'omple encara mes i on seu la gent? Al passadís amb uns tamborets, jeje. Per cert, ho haig de dir, vaig cedir el meu lloc a una dona gran i em va tocar seure al passadís, però no en un tamboret sinó en un sac d'arros d'algun dels passatgers. Tot això i la gent de Laos fa que aquest país sigui autentic, especial, no sols per mi sinó per tothom que el visita.
.
Ha costado, pero finalmente decidimos dejar Luang Prabang. Un tuk-tuk nos lleva a la estacion de autobuses y compramos un billete de bus publico hacia Vang Vieng. Nos han dicho que el bus sale a las 11h. Son las 9.30, bueno, solo una hora y media de espera.
Llega la hora y nos dirigimos al bus y sorpresa, han cancelado nuestro bus. Motivo: no había bastante pasajeros y tenemos que esperar al siguiente a las 14h. Suerte que voy con gente y el tiempo pasa algo mas rápido. Mientras esperamos vemos que el bus no solo transportara personas sino también 3 motos. Y dónde pueden poner las motos? Pues muy fácil, en el techo del bus, jeje.
A las dos vamos otra vez a nuestro bus (con las motos en el techo) y esta vez si, salimos a la hora indicada. En los buses públicos normalmente aparte del conductor van una o dos personas mas que ayudan a cargar y descargar equipaje y revisan los billetes. A la media hora de salir, una de estas personas empieza a repartir bolsas de plástico. Bueno, será para la basura, pienso yo. Nada mas lejos de la realidad!!! En el camino hacia nuestro destino, Vang Vieng, tenemos que cruzar montañas y montañas. Esto significa curvas. Si a esto le sumas que mucha gente de Laos no esta acostumbrada a viajar en bus...os lo podéis imaginar...uno vomitando por aquí...el otro por allá...ahora entiendo para que sirven las bolsas, jeje. Hasta cinco personas!!
Nuestro bus sigue su camino. Cruzamos pequeños poblados con casas con paredes de madera y techo de paja, paisajes con árboles tropicales, acantilados...En uno de los poblados, el autobus se para y al menos 10 niños entran en estampida en el bus para vender bebidas y comida.
Llueve y llueve bastante, y algunos que han escogido ventana tienen mala suerte por que el autobus tiene algunas goteras que caen sobre su cabeza. Por cierto, nos habían dicho que el autobus tenía aire acondicionado, pero no funcionaba, claro, jeje.
Por ultimo, no hay ninguna parada oficial en la carretera sino que puedes subir y bajar cuando quieras. Solo tienes que indicarle al conductor. Pues bien, el bus poco a poco se va llenando, se llena todavía mas, ya no hay asientos, se llena todavía mas y dónde se sienta la gente? En el pasillo con unos taburetes, jeje. Por cierto, lo tengo que decir, cedí mi lugar a una mujer mayor y me tocó sentarme en el pasillo, pero no en un taburete sino en un saco de arroz de alguno de los pasajeros. Todo esto y la gente de Laos hace que este país sea autentico, especial, no solo para mí sino para todo el mundo que lo visita.
.
Miki Sabaidee